06 مرداد 1403 | ٢١ محرّم ١٤٤٦

شناسه: 206437

22 خرداد 1403 15:32

بازدید: 113

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

پرونده‌ای برای یک خاطی در کردکوی؛

سناریوی تکراری آتش‌سوزی بقایای گیاهی که هر ساله پس از برداشت گندم اتفاق می‌افتد این بار در کردکوی خبرساز شد و برای فرد متخلف پرونده شکل گرفت.

به گزارش سرویس حوادث رادکانا؛ شاید ساده‌ترین و ارزانترین راه برای کشت دوم محصولات زراعی آتش زدن بقایای گیاهی باشد که منفعت جیب کشاورزان را به دنبال دارد اما خسارتی که به زمین وارد می‌شود جبران‌ناپذیر است، با وجود هشدارها، تاکیدات و قوانین متعدد از سوی مسئولان و متولیان امر اما هنوز هم شاهد این اتفاق ناخوشایند در مهمترین استان تولیدکننده این محصول استراتژیک هستند.  

باور اشتباه آتش زدن بقایای گیاهی یا همان کاه و کلش مزارع باعث از بین رفتن مواد آلی خاک می‌شود فرهنگ اشتباهی که سالهاست نسبت به اصلاح آن هشدار داده شده است اما هنوز هم متاسفانه این رفتار غلط باعث شده تا خساراتی به مزارع محصولات کشاورزی وارد شود.  

* شبکه اطلاع‌رسانی برای کاهش مخاطرات در گلستان فعال شد
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در خصوص آتش‌سوزی مزارع گندم در کردکوی گفت: در هنگام وقوع بحران یک زمان طلایی داریم که اگر به موقع اقداماتی انجام نشود حادثه می‌تواند تبدیل به سانحه و سانحه تبدیل به بحران و بحران منجر به فاجعه شود بنابراین اگر صدور هشدار با یکسری اقدامات پیشگیرینه و در مرحله پاسخ سریع اتفاق بیفتد به کاهش خسارات منجر خواهد شد.

نعمت‌الله حاجی‌زاده بر لزوم اقدامات موثر در راستای کاهش مخاطرات تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد شبکه اطلاع‌رسانی گسترده شکل بگیرد که خوشبختانه در استان گلستان ایجاد شده است و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها اعم از بخشداری، دهیاری، تیم‌های واکنش سریع که در روستاها داریم در این زمینه فعال هستند.  

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های راهبردی در هنگام وقوع حادثه یا بحران استفاده از ظرفیت رسانه است که آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به موقع در کاهش خسارت‌ها مفید است.

* برای کشاورز خاطی پرونده تشکیل شد
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: پیرو تماس‌های مردمی اطلاع داده شد که یک مورد حریق داریم و ما از فرصت وبیناری که با شهرستان‌ها برقرار کرده بودیم این موضوع را اطلاع دادیم، که مششخص شد حریق در مزرعه نیست و یک کشاورز اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزرعه خود کرده است.

حاجی‌زاده توضیح داد: امسال سطح زیرکشت گندم در استان گلستان زیاد بود و سال پرباری داشتیم همین امر باعث شده که قیمت ریالی و ارزش کاه پایین باشد و برای کشاورز هم جمع‌آوری بقایای گیاهی مقرون به صرفه نباشد به همین دلیل با آتش زدن بقایای محصول پیامدهای بدی به دنبال داشت.

وی گفت: بر اساس مواد قانونی با خاطیان برخورد می‌شود که در این راستا نیز تشکیل پرونده برای کشاورز خاطی ایجاد شد و دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

* بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی استان برداشت شد

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان بیان کرد: آتش زدن بقایای گیاهی باعث آلودگی هوا و سرایت آتش به مزارعی که هنوز برداشت محصول نداشتند می‌شود، کشاورزان باید بدانند اگر کاه و کلش به زمین برگردد باعث تقویت خاک زمین می‌شود.

حاجی‌زاده با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی استان برداشت شده و در انبارها و سیلوها ذخیره‌سازی شدند، گفت: بخشی از گندم و جو به استان‌های دیگر ارسال خواهد شد و استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی استان‌های دیگر استفاده می‌کنیم.

وی افزود: سال پرباری به دلیل بارش‌های خوب در استان داشتیم، کشاورزان دقت داشته باشند این ۱۰ الی ۱۵ روز باقی مانده توجه بیشتری داشته باشند تا خسارتی در این زمینه متحمل نشویم./گلستان ما

انتهای خبر/

منبع خبر : رادکانا

نظرات