06 مرداد 1403 | ٢١ محرّم ١٤٤٦

شناسه: 203951

27 شهریور 1402 17:38

بازدید: 793

دیدگاه: 0

ارسال توسط:

صدای مهیب در گرگان و سقوط شی که گفته می‌شود سقوط سامانه‌های آفندی بوده باعث شد روایت‌های مختلفی از این حادثه مطرح شود.

 به گزارش  رادکانا به نقل از گلستان ما ؛ ناله‌های یک زن در کنار خیابان روایتی که یک شاهد عینی که با ما تماس گرفته و می‌گفت نمی‌دانم خانه منفجر شده یا شی سقوط کرده دیدم عده‌ای از خانه‌ای در انتهای کوچه بیرون ریختند و سراسیمه از ساختمانی دور شدند.

 شهروندی دیگر نیز که حادثه را دیده بود می‌گفت در آسمان چندشی دیده که یکی از آنها به سطح شهر برخورد کرده و دیده قطعاتی دیگر به خارج از شهر افتاده است.

 این صدای مهیب انفجار که حتی در شهرهای اطراف گرگان نیز شنیده شده بود باعث شد فعلان فضای مجازی نیز دست‌به‌کار شوند و از آن چیزی که دیدند و یا شنیدند روایت‌های مختلفی داشته باشند.

 برخی می‌گفتند پهپاد و خرابکاری است و بعضی آن را حمله راکت به شهر می‌دانستند، عده‌ای نیز اعتقاد داشتند که این انفجار براثر بمب صوتی بود و حتی پای این موضوعات به رسانه‌های رسمی نیز باز شد بدون آنکه منبعی اخبار را تأیید کنند.

 انتشار یک خبر از سقوط پهپاد نیز به این مباحث دامن زد و در چند ساعت کانال‌ها و شبکه‌های مختلف مجازی تلاش کردند که روایت خود را از این حادثه داشته باشند.

 اما در اینجا می‌خواهیم به بررسی تمامی ابعاد این حادثه بپردازیم.

 در ساعت 9 صبح این اتفاق در گرگان رقم خورد، بنا به اظهارات مسئولان در هشت نقطه گزارشاتی از برخورد شی به سطح زمین گزارش شده است که دونقطه از آن خارج از شهر گرگان بود.

 به این مسئله فرمانده انتظامی استان گلستان در همان ساعت اولیه صحه گذاشت؛ ولی دلیل این اتفاق و شی برخورد شده را اعلام نکرد و گفت مسئله در دست بررسی است.

 پس از آن معاون سیاسی استاندار گلستان نیز در اظهارنظری عنوان کرد نیروهای نظامی و امنیتی مشغول بررسی ابعاد این حادثه هستند و در این حادثه دو نفر مصدوم شدند.

 پس از این ماجرا رئیس‌کل دادگستری استان گلستان پس از تشکیل جلسه شورای تأمین عنوان کرد: بلافاصله بعد از سقوط چند شئ در گرگان به همراه دادستان مرکز استان و دادستان نظامی استان گلستان از نزدیک در محل‌های سقوط این اشیا بازدید به عمل آمد و دستورات قضایی مقتضی صادر کرده است.

 حیدر آسیابی همچنین گفت: در این بازدید به دادستان و ضابطین نظامی تأکید شد کلیه موضوعات را با هماهنگی دادستان نظامی انجام دهند، همچنین دراین‌رابطه در دادسرای نظامی گرگان پرونده قضایی تشکیل شد.

 وی افزود: موضوع این پرونده توسط بازپرس ویژه دادسرای نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان در حال بررسی است.

 پس از این مصاحبه‌ها و انتشار خبری در یکی از رسانه‌های رسمی کشور مشخص شد که یکی از سامانه‌های آفندی در مرحلهٔ آزمایشی از مسیر خود منحرف شده و در گرگان سقوط کرده است.

 با انتشار این خبر برخی از فعلاً فضای مجازی که بیان می‌کردند این شی پهپاد است به فانتزی‌های خود در فضای مجازی برای جذب ممبر ادامه دادند و صدا و انفجارهای صورت‌گرفته را به ساقط شدن پهپاد در سطح شهر گرگان مرتبط کردند.

 بار دیگر وزارت دفاع در مصاحبه‌ای مسئولیت این مسئله را پذیرفت و بیان کرد تمامی خسارت‌های وارد شده به مردم جبران خواهد شد و از مردم گرگان همچنین عذرخواهی کرد.

 رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص حادثه گرگان گفت: در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام می‌شود و این موضوع سابقه نیز دارد یکی از سامانه‌ها که در فرایند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی می‌شود و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی می‌شود و قطعاتی از این سامانه متلاشی شده در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده و فرود آمده است.

 وی ادامه داد: تیم‌های امدادی و عملیاتی مربوطه در حال جمع‌آوری این قطعات فرود آمده و سقوط کرده هستند.

وزارت دفاع اظهار داشت: ضمن قدردانی از اهالی گرگان انتظار داریم که اگر قطعات باقیمانده‌ای را مشاهده کردند از دستکاری یا جابه‌جایی آنها خودداری کنند تا تیم‌های امدادی و عملیاتی که در حال جمع‌آوری هستند، بتوانند وظایف امدادی و جمع‌آوری این قطعات سقوط کرده را دراسرع‌وقت به اتمام برساند.

 همچنین یکی از سرویس‌های خبری رسانه دولت نیز با تأیید این مطلب عنوان کرد که حادثه‌ای که امروز در شهر گرگان پیش‌آمده بر اثر تست یک سامانه موشکی مجهز به کلاهک بارشی، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رخ‌داده است، وزارت دفاع به‌زودی طی اطلاعیه‌ای جزئیات این حادثه را تشریح خواهد کرد.

 خوشبختانه بر اساس گزارش معاون سیاسی استان گلستان این حادثه تلفات جانی نداشت و همچنین موضوع جبران خسارت‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 سید علی مهاجر تأکید کرد: مردم در صورت مشاهده بقایای حادثه امروز بدون دست‌زدن به شی موردنظر، موضوع را بلافاصله از طریق شماره تماس ۱۱۴، ۱۱۳ و ۱۱۰ به نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی اطلاع دهند تا در اولین فرصت شی موردنظر منتقل و محل پاک‌سازی شود.

 وی افزود: طبق صحبت‌های سخنگوی وزارت دفاع که آزمایش سامانه آفندی بود و قطعات آن در شهر گرگان فرود آمد عذرخواهی از مردم گرگان داشتند.

 معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان بیان کرد: طی تقسیم کاری که صورت گرفت قرار بر این شد خسارت‌های مردم توسط شهرداری گرگان در اولین فرصت پرداخت شود.

 همچنین در خصوص آخرین وضعیت مصدومین این حادثه نیز از سویی پزشک معالج مطرح شد؛ دماوندی در گفتگو با خبرنگار ما، در تشریح آخرین وضعیت مصدومان این حادثه گفت: دو نفر از مصدومان که ترس بر آنها غلبه کرده بود؛ مرخص شدند.

 وی افزود: یکی دیگر از مصدومان نیز که جراحت جزئی دارد، تخت مراقبت قرار گرفت.

 همچنین رئیس‌کل دادگستری استان گلستان در گفتگو با خبرنگاران در تشریح آخرین اقدامات گفت: بلافاصله بعد از حادثه برای تشکیل پرونده قضائی اقدام کردیم، در قالب این پرونده قضایی کلیه خسارت مالی و جانی بوده شناسایی می‌شود؛ ولی باتوجه‌به قول متولیان استان حتی بنا شد قبل از وزارت دفاع نسبت به جبران خسارت‌ها اقدام شود.

انتهای خبر/پ-ک


نظرات